Kielikasvatus
Kielikasvatus
-Tutustutaan oppilaiden kotikieliin ja harjoitellaan tervehdyksiä, esittäytymistä ja oppilaita kiinnostavia sanoja kyseisillä kielillä.
-Pohditaan yhdessä, mitä iloa ja hyötyä on siitä, että osaa monia kieliä.
- Aloitetaan vaikka miettimällä, mitä tervehdyksiä oppilaat mahdollisesti osaavat eri kielillä
- Opetellaan joka kuukausi tunnin alkutervehdys uudella kielellä, lisätään mukaan myös hieman kulttuuritietoutta kyseisestä maasta, tehdään maiden liput luokan seinälle.
-Voidaan myös esim. kuunnella jokin tuttu laulu tai tarina uudella kielellä ja pohtia, miltä kieli kuulostaa.
Toiminnallisia leikkejä tervehdyksiin eri kielillä
-Seistään piirissä ja katsotaan omia varpaita. Lasketaan yhdessä esim. viiteen. Nostetaan katse ja kun syntyy katsekontakti jonkun toisen kanssa, kävellään piirin keskelle, tervehditään sovitulla kielellä ja vaihdetaan paikkoja.
Eri maiden lippuja: miniflags
Lauluja
1. Hello in different languages:
2. Food trip around the world
- Jaakko kulta neljällä kielellä: Jyväskylä, Kieku: Ranska, Saksa, Espanja ja Venäjä
Maakohtaisia vinkkejä:
Espanja
- Askartelutehtävänä viuhkan värittäminen Viuhka (kieliä kehiin, Tampere)
- Tarina jäniksen ja kilpikonnan kilpajuoksusta. Miltä espanja kuulostaa?
Ranska
-Laululeikki: Ennen laulua voisi opetella tervehdyksen Bonjour! Ja kiitos eli Merci! Laulun aikana oppilaat nousevat seisomaan aina kuullessaan jommankumman näistä
-Tarina pienestä kanasta, joka luki netistä, että taivas putoaa ja päätyy ketun jekuttamaksi. Kannattaa valita Watch the video -versio.
-palapelejä kuuluisista paikoista esim. Eiffel, Notre Dame, RIemukaari, Louvre, Beaubourg. Tässä Eiffel torni: jigsawplanet.com: Eiffel-torni
MONUMENTTIPATSAAT (lainattu kieliä kehiin, Tampere)
-Tutustutaan pääkaupungin nähtävyyksiin tekemällä niistä patsaita. (esim. Eiffel, Notre Dame, Riemukaari, Louvre, Beaubourg...)
1) Katsotaan monumentin kuva ja joku pieni video, jos löytyy. Keksitään monumentille patsasasento yksin tai pareittain tehtävänä, kohteesta riippuen. Patsasta tehdessä sanotaan aina monumentin nimi.
2) Patsaanvapautus Patsaat "jähmettyvät". Opettaja käy "vapauttamassa" patsaat sanomalla aina monumentin nimen ja taputtamalla olkapäälle. Muutaman oppilaan jälkeen ryhmä vapauttaa patsaan sanomalla monumentin nimen, kun opettaja taputtaa oppilasta olkapäälle.
Kiina
Venäjä
Ruotsi
God morgon-sången
Comments
Post a Comment