Kielikasvatus

Kielikasvatus


-Tutustutaan oppilaiden kotikieliin ja harjoitellaan tervehdyksiä, esittäytymistä ja oppilaita kiinnostavia sanoja kyseisillä kielillä.

 

-Pohditaan yhdessä, mitä iloa ja hyötyä on siitä, että osaa monia kieliä.


- Aloitetaan vaikka miettimällä, mitä tervehdyksiä oppilaat mahdollisesti osaavat eri kielillä


- Opetellaan joka kuukausi tunnin alkutervehdys uudella kielellä, lisätään mukaan myös hieman kulttuuritietoutta kyseisestä maasta, tehdään maiden liput luokan seinälle.


-Voidaan myös esim. kuunnella jokin tuttu laulu tai tarina uudella kielellä ja pohtia, miltä kieli kuulostaa.


Toiminnallisia leikkejä tervehdyksiin eri kielillä


-Mikä eläin olen -leikki -> Näytellään miten ja millä äänellä eri eläimet sanoisivat tervehdyksiä. Vuorotellen vapaaehtoiset keksivät eläimen ja tulevat luokan eteen elehtien ja sanoen eläimen “äänellä” tervehdyksen. Muut arvaavat, mikä eläin kyseessä.  kun oikea eläin arvataan, kaikki matkivat eläintä + ääntä sanoessaan saman tervehdyksen. Tämän leikin voi ottaa myös pienissä  ryhmissä mallin jälkeen, niin kaikki uskaltavat paremmin kokeilla. (leikki lainattu Turun zoo-oppimateriaalista)

-Laitetaan musiikkia soimaan. Musiikin soidessa kävellään ympäri luokkaa. Kun musiikki taukoaa, pysähdytään ja katsotaan lähellä olevaa  kaveria ja sanotaan opeteltu tervehdys. Voidaan yhdistää eri liikkumistyylejä ja taustalla voi soida kappale asiaankuuluvalla kielellä.


-Kielimestari -hippa: kiinni jääneet saavat jatkaa hippaa kun tervehtivät kielimestaria (esim. opettaja) sovitulla kielellä.


-istutaan ringissä ja pyöritetään palloa lattiaa pitkin. Pallon saanut tervehtii opitulla tervehdyksellä ja lähettää pallon eteenpäin.


- Blind man's bluff. Eli yksi piirin keskelle ja silmät piiloon. Piiri pyörii. Ope voi sanoa stop ja kaikki pysähtyvät. Keskellä olija tervehtii sovitulla kielellä ja vastapäätä olevaa vastaa, mutta muuttaa ääntänsä kimeäksi tai möreäksi. Keskellä olija yrittää arvata kuka se oli. Oikea arvaus niin keskellä olija vaihtuu, väärällä arvauksella piiri jatkaa pyörimistä.


-tervapata ulkoleikkinä -> kun juoksijat kohtaavat piirin kehällä he pysähtyvät, tervehtivät opitulla kielellä ja vasta sitten jatkavat juoksua.


-Hernepussikisa. Hernepussit (tai jotkin kulttuuriin liittyvät esineet) lähtevät ringissä samaan suuntaan. Toinen vaikka ”Buenos dias!” ja toinen Bonjour. Kisataan saako toinen toisen kiinni. Vaihtoehtoisesti kaksi joukkuetta ja pussi annetaan aina joka toiselle.


-sorminuket tai käsinuket tervehtivät toisiaan. Sorminuken voi vaikka piirtää sormeen (esim. viiksekäs ranskalaisherra) ja leikkiin voi yhdistää myös musiikin ja liikkumisen luokassa.


-Seistään piirissä ja katsotaan omia varpaita. Lasketaan yhdessä esim. viiteen. Nostetaan katse ja kun syntyy katsekontakti jonkun toisen kanssa, kävellään piirin keskelle, tervehditään sovitulla kielellä ja vaihdetaan paikkoja.


Eri maiden lippuja: miniflags


Lauluja


1. Hello in different languages:



2. Food trip around the world





3. Hello to all our friends around the world

- Jaakko kulta neljällä kielellä: Jyväskylä, Kieku: Ranska, Saksa, Espanja ja Venäjä

Maakohtaisia vinkkejä:

Espanja

Tervehdyksiä ja mitä kuuluu laulu (leikki mukana)

Tai tämä:



-Värit ja numerot-laulu


- Askartelutehtävänä viuhkan värittäminen Viuhka (kieliä kehiin, Tampere)


- Tarina jäniksen ja kilpikonnan kilpajuoksusta. Miltä espanja kuulostaa?


- Meksikolaisen kukan tekeminen

-Flamenco dance for kids

-small potatoes -I like to dance flamenco






Ranska

-Laululeikki: Ennen laulua voisi opetella tervehdyksen Bonjour! Ja kiitos eli Merci! Laulun aikana oppilaat nousevat seisomaan aina kuullessaan jommankumman näistä





-Tarina pienestä kanasta, joka luki netistä, että taivas putoaa ja päätyy ketun jekuttamaksi. Kannattaa valita Watch the video -versio.




-palapelejä kuuluisista paikoista esim. Eiffel, Notre Dame, RIemukaari, Louvre, Beaubourg. Tässä Eiffel torni: jigsawplanet.com: Eiffel-torni


MONUMENTTIPATSAAT (lainattu kieliä kehiin, Tampere)

-Tutustutaan pääkaupungin nähtävyyksiin tekemällä niistä patsaita. (esim. Eiffel, Notre Dame, Riemukaari, Louvre, Beaubourg...) 

 

1) Katsotaan monumentin kuva ja joku pieni video, jos löytyy. Keksitään monumentille patsasasento yksin tai pareittain tehtävänä, kohteesta riippuen.  Patsasta tehdessä sanotaan aina monumentin nimi.


 2) Patsaanvapautus  Patsaat "jähmettyvät". Opettaja käy "vapauttamassa" patsaat sanomalla aina monumentin nimen ja taputtamalla olkapäälle.  Muutaman oppilaan jälkeen ryhmä vapauttaa patsaan sanomalla monumentin nimen, kun opettaja taputtaa oppilasta olkapäälle.


Kiina


- Paljon valmista materiaalia eri kieliin:

- laulu 



-Askarreltavaa!

- Printable chinese dragon hand puppet

-Chinese culture for kids


Venäjä


-Venäjä-tietoutta online pelien avulla ja alla olevan videon avulla:  http://mosaiikki.info/rufi/fi/lapsille/venajan-kulttuuri/


-Kolme pientä possua venäjäksi



Ruotsi


God morgon-sången


Lumikki ja seitsemän kääpiötä ruotsiksi

- Ruotsin kulttuurivinkit ja niihin liittyvät leikkivinkit Aarrearkusta: https://aarrearkku.blogit.tampere.fi/ruotsi/kulttuuri/



Comments

Popular posts from this blog

Minua voi myös tilata kouluttamaan!